03/01/2012

* QGIS Mobile


Mobil QGIS

Menjelang tahun lalu, saya masih teringat pihak atasan menyuarakan perlunya ada Mobil GIS dan andainya jabatan tidak menumpu ke arah Mobil GIS, maka bahagian yang bertanggungjawab  mempromosikan Mobil GIS bagi Jabatan dilihat kurang berkesan atau tidak menjalankan tanggungjawabnya, tak kisah, sama ada teknologi masakini adalah matang ke tidak. Oleh itu, dalam beberapa hari yang lalu, saya telah melayari serta menumpu perhatian bagi Mobil GIS yang utamakan QGIS. Wow, sukahati saya mendengar Mobil GIS khususnya QGIS untuk Android telah pun dibangunkan sejak 21.8.2011. Maka itu, untuk rujukan masa hadapan telah saya simpankan pautan-pautan seperti berikut:
Secara peribadi, saya amat kagum dengan pasukan Mobil QGIS yang diketuai oleh En. Marco, tabik. Seterusnya, soalan terpenting adalah ... "Bilakah akan saya melabur memperolehi telefon bimbit jenis Android?"

QGIS Mobile


Late last year, I recalled the top management were all abuzz with GIS mobile as if the department does not venture into GIS mobile, then the principal division responsible in promoting GIS for the department is inefficient or not doing its job let alone whether the technology is matured or still in R&D. So, during this past few days, I did some surfing and in favour of QGIS, decided to search of a QGIS Mobile. Wow, thankfully a QGIS Mobile or specifically for QGIS for Android just got developed, a working version existed since 21.8.2011. Thus, for future reference, I am keeping the links here:

Personally I am very impressed by the QGIS Mobile team headed by Mr. Marco, I really take my hat of to them. Next, the more important question ... "When shall I invest in a worthy Android mobile phone?"


5 comments:

  1. Macam mana nak impliment, most of top management using BB rather than Android?

    ReplyDelete
  2. >Macam mana nak impliment, most of top management using BB rather than Android?

    Ini isu polisi bukan teknologi. Anyway, 2012 is a decisive year for battle of the the mobile phone operating system. Saya jangka Android akan menang kerana adalah OSnya adalah percuma memberi pelaung kepada phone manufacturer mencipta better value for money handphone kepada consumer, many apps akan disediakan kerana concept adalah open source dimana lebih ramai orang boleh kerjasama untuk memantapkan lagi app seperti QGIS. Kesimpulannya consumer khususnya top mgt sewajarnya jangan terikut-ikut selera pemasaran dan bila tak tau, ikut nasihat orang yang tahu jangan nak tunjuk pandai!

    ReplyDelete
  3. U're absolutely right, this is a big challenge for us to convince them.

    ReplyDelete
  4. boleh bagi cadangan tak dimana saya bole belajar untuk menjadi technician android hp? adakah krusus yang ditawarkan/ sebab telepon 'keypad dah semakin ketinggalan zaman. terima kasih atas cadangan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf, tak dapat jawab. Saya cuma godek-godek handphone Android saya cuba sini cuba sana setakat tu saja.

      Delete