06/01/2012

QGIS-PostgreSQL-PostGIS project successfully!

RDBMS Server
Client computer
 QGIS-PostgreSQL-PostGIS project successfully!

Bulan lepas, satu server dipasangkan Ubuntu Server 64bit, PostgreSQL-PostGIS & PgAdminIII termasuk RDBMS pangkalan data geospatial. Server itu sekarang terletak dibilik saya. Semalam perunding menkonfigurasi setting jaringan bagi Dell PowerEdge T11 sewaan lalu menggunakan Pgadmin di komputer saya. Malahan tepat waktu itu boss panggil dan tak dapat lah saya lihat apa yang beliau buat pada Pgadmin. Kemudian, saya aktifkan QGIS dan kita bersama-sama muat naikkan 3 lapisan peta ke GIS: 2 peta rancangan struktur negeri dan 1 peta rancangan tempatan daerah. Semua berjalan dengan lancar. Saya yakin semua akan berjalan dengan baik. Bagaimana map projection menguasai pengintegrasian peta guntanah jelas dimana hasilnya kurang elok apabila map projection tidak sama seperti antara rancangan-rancangan struktur negeri tetapi berjalan dengan baik seperti gambar diatas bagi peta gunatanah daerah yang terletak atas rancangan struktur negeri. Saya berharap dapat duplikasi langkah ini dengan komputer pejabat yang telah saya server-kan tetapi buat masakini masih merangkak dengan setting jaringan kerana memerlukan bauntan disini.

QGIS-PostgreSQL-PostGIS project successfully!

Last month, a server was made to run on Ubuntu Server 64bit installed with PostgreSQL-PostGIS & PgAdminIII inclusive of a RDBMS geospatial data. That server now sits in my room. Yesterday, a consultant configured the network setting of the rented Dell PowerEdge T11 then went over to my computer and used Pgadmin. Alas, timing was bad and I was called by my boss so I did not see what he did with Pgadmin. Later, I activated QGIS and together we loaded 3 map layers into QGIS: 2 state structure plans and 1 district local plan. Everything worked like a breeze. I am confident everything will work out smoothly. How map projections dictates the integration of landuse maps is obvious where they show up badly when they do not stick to the same map projection such as between state structure plans of different map projection but work fine as in the picture above showing a district landuse map over a state structure plan. I am hoping to duplicate this act later with an office computer that was server-ed but for the moment, am fumbling with the network setting as I need help here.

6 comments:

  1. Tahniah Tuan di atas kejayaan tsbt. Bole ler share dgn kami di sini ....

    ReplyDelete
  2. >Tahniah Tuan di atas kejayaan tsbt. Bole ler share dgn kami di sini ....

    Terima kasih. Saya hanya berani tunjuk ajar apabila saya boleh pasang, konfigur dan rangkaikan client ke server tanpa bantuan perunding. Ilmu pengkhususan ni belum capai 100% lagi:-(

    ReplyDelete
  3. Tahniah Tuan, tak sabar nak jumpa tuan utk saya punya projek, insya allah after CNY kot

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jangan lupa bawa banyak-banyak karipap IKEA ya...consultancy fee :-D

      Delete
  4. Salam En Abbas,

    Saya sedang mencari data2 PostGIS untuk tujuan kajian di dalam project "palm oil supply chain optimization". Boleh tak hubungi saya di nordinzakaria@gmail.com. Saya bukanlah pakar di dalam GIS; projek saya lebih tertumpu kepada computational method/algorithm, dan untuk mengujinya, saya memerlukan data sebenar. Sekiranya data yg diperlukan ini melibatkan kos, kita boleh berbincang.

    Terima kasih.
    Nordin

    ReplyDelete
    Replies
    1. A'kum

      Untuk memperolehi data postgis, pertama, perlu la tahu siapa menggunakan posgtresqgl-postgis, kedua, sama ada data tersebut boleh diperolehi. Saya tahu Jab. Alam Sekitar (JAS) dah lama guna posgtresql sejak 2004 mungkin elok tanya mereka. Kami masih baru dalam r&d. Ketiga, tak terfikir saya kalau data postgis boleh diaktifkan tanpa postgresql-postgis. You dah bangunkan postgresql-postgis ke?

      Delete