11/10/2012

* Training: JPBD Eastern Zone Project Office get trained in QGIS




Latihan: Pejabat Projek Timur dapat latihan QGIS

Kursus QGIS di Pejabat Projek Zon Timur, Kuala Trengganu pada asalnya dijadualkan pada bulan April tapi terpaksa ditangguh atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan, kini, dijalankan pada 9-10.10.2012. Biar lambat asalkan selamat dan saya rasa kursus ini berjaya. Ianya dihadir oleh seramai  27 peserta (selama ni, yang paling ramai) termasuk wakil dari cawangan Kota Bharu dan Kuantan serta 3 dan 2 dari JPBD Negeri Kelantan dan Trengganu masing-masing. Respon amat positif sepanjang latihan QGIS dan seperti biasa, semua orang tak nak buat kesilapan lalu dijelaskan adalah  OK untuk buat kesilapan kerana dari kesilapan akan kita cepat memperbaiki diri sendiri juga terdapat mereka yang nak tak nak klik button tertentu akan tetapi senyum setelah menyedar apa yang disangka adalah betul.

Training: JPBD Eastern Zone Project Office get trained in QGIS

The QGIS training course held at the my Eastern Zone Project Office at Kuala Trengganu originally scheduled as early as April postponed due to unforseen technical reasons was eventually carried out on 9-10.10.2012. Better late than never but I believed was a success. It was attended by 27 participants (the most held at one time) that included representatives from their Kota Bharu and Kuantan branch as well as 3 and 2 representatives from Kelantan and  Trengganu JPBD state planning office respectively. Response was very positive though during practical training, as usual, everyone wants to get things right in the first run but I explained that it is OK to make mistakes after all it is from mistakes that we learn very fast how to improve ourselves so the hesitance to  click a certain button or so was apparent from some only to grin after told what they were unsure was right.


Participants

Hashimarahim Md. Basri
Terima kasih

Noor Zsa Zsareen Hassan
QGIS sangat bagus dan praktikal sekali dan berguna untuk diaplikasi dalam kerja kerja berkaitan denagn MapInfo sebelum ini

Rezab Ibrahim
Terima kasih

Ramlee Ab. Ghani
Sangat bagus dan practikal sekalai dalam kerja-kerja yang berkaitan GIS jika dibandingkan dengan MapInfo kerana QGIS adalah sumber terbuka dan akses dengan Internet secara menyeluruh.

Siti Nurhidayah Ismail
QGIS memudah dan cepat untuk dipelajari tetapi perlu diadakan sesi pembelajaran berkala supaya QGIS dapat diaplikasi sepenuhnya di Jabatan yang terlibat.

Iskandar Ali
Perisian yang mudah difahami. User friendly perlu ada pendedahan yang lebih banyak untuk lebih mantap.

Mohd. Amin Sidek
Terima kasih

Norazreen Abu Bakar
Alhamduillah kursus QGIS ini sangat berguna untuk semua dan mudah untuk dipelajari. Kursus yang sangat antai dan menyeronokkan

Amran Afandi
QGIS bagus kerana percuma, sukar bagi pengguna baru tetapi practice make perfect

Roslan Mamat
Terima kasih

Noraini Ahmad
Quantum GIS bagus untuk kegunaan JPBD. Diharapakan lebih banyak pendedahan dan latihan diberikan selepas ini.

Agus Mohd. Zaid
Terima kasih

Nadia Shakri
QGIS memang best memang sangat sangat suka dapat mempelajari QGIS

Nasihah Mat Radzi
Amat bagus dan praktikal, pengalaman yang baru bagi saya. QGIS amat mesra  serta mudah  tetapi perlu dipelajari lagi

Mohd. Ismail Zarir Muhamad Ghazali
Terima kasih

Ramli Awang
Perisian baru bagi saya QGIS selain daripada MapInfo .

Luqman Awang
User friendly tapi lebih banyak penyediaan diperlukan.

Rokman Shah Mohd. ALi
Terima kasih

Nawal Ramli
Terima kasih

Suzana Adnan
Sebagai new user, satu ilmu baru yang amat berguna untuk diaplikasikan dalam kerja seharian. Perlu di explore dengan lebih mendalam. Sangat praktikal untuk menggantikan perisian sedia ada sebab boleh menjimatkan kos untuk benda yang lebih berfaedah

Sarah Nadia Shafir
Terima kasih

Zukhairi Ahmad
Features yang ada dalam Quantum GIS hampir setanding dengan MapInof. Quantum GIS juga bersifat  mesra pengguna. Saya akan terus mempelajari dan bereksperimentasi dengan aplikasi Open Source ini.

Mohd. Ridhuan Mohd Said
Terima kasih

Noraffinie Norwen
QGIS quite good but need more time to learn ... :-)

Rusnah Muhamad
Alhamduillah, saya mesti menuasai QGIS ini tetapi memerlukan masa dan komputer yang baik. Insyallah.

Umi Hadia Abdullah
QGIS aplkasi yang bagus tapi perlukan masa untuk lebih fahami

Mazlina Yusoff
QGIS memang bagus untuk diaplikasikan dlam hal yang melibatkan JPBD tetapi memerlukan masa untuk menguasai QGIS

Widyaedayu Wahah
Subjek QGIS ini memang memudahkan kerja dan banyak perbezaan antara MapiInfo tetapi kerana biasa dengan MapInfo rasa macam tidak biasa untuk menggunakan QGIS ini. Insyallah kalau diberi kesempatan akan belajar lagi untuk saya membercepatkan menyediakkan data melalui kerja yang dilakukan dipejabat.

No comments:

Post a Comment