01/03/2012

* OSCC calls for discussion on OSS GIS



OSCC panggil untuk mebincang pasal OSS GIS

Hari ini, pihak OSSC dari Pejabat Perdana Menteri telah menjemput saya untuk bincang mengenai OSS GIS serta ingin tahu apakah jabatan saya sedang buat. Nampaknya kerajaan hasrat untuk memindahkan perisian proprietari kepada OSS bagi eTanah, projek nasional berkaitan dengan pentadbiran tanah yang dilaksanakan oleh Pejabat Tanah dan Daerah. Selepas perunding tempatan telah membentang mengenai perisian PosgtreSQL dan JBoss, saya dijemput untuk memberi taklimat mengenai status OSS GIS di jabatan saya. Diterangkan kami sedang mengkaji pakej QGIS-PosgreSQL-PostGIS dan membuat analsis antara QGIS dan  proprietari GIS apabila diguna bersama PostgreSQL-PostGIS. Pada akhir perbincangan ni, Puan Pengerusi menyimpulkan taklimat saya merupakan "eye-opener" dan saya merasa begitu puashati kerana dah lah datang dengan tangan kosong. Adakah penggunapakaian QGIS-PosgreSQL-PostGIS akan giatmaju masa hadapan? Saya berharap begitu kerana ini bermakna apa yang saya telah menerajui selama ni adalah secocok dengan visi kerajaan.

OSCC calls for discussion on OSS GIS

Today, OSSC, the Prime Minister's Dept think-tank for Open Source software and applications invited me for a discussion on OSS GIS and wanted to know what my department has been up to. There was a desire from them to migrate from proprietary software to OSS for eTanah, a nationwide Electronic Land Administration project implemented by the District Land and Mines Office. After a local consultant touched on PosgtreSQL and JBoss  software, I was invited to brief on the status of OSS GIS at my department. I explained the R&D we did and use the QGIS-PosgreSQL-PostGIS package and highlighted the results between QGIS and proprietary GIS when used with PostgreSQL-PostGIS. At the end of the discussion, the chairperson concluded my briefing was an "eye-opener" which I was pleased to hear considering I came unprepared. Will we see more of QGIS-PosgreSQL-PostGIS in the future? I hope so because that will mean what I have been pioneering has been in the government's vision.

2 comments:

  1. tak ajak saya pun... tak mau kawan.. :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak ajar pun tapi Mesy. Keselamatan Jabatan yang Lan hadir pada waktu yang sama juga merupakan Mesyuarat yang penting.

      Delete