06/10/2011

Talk: MHLG ICT Competency Lab, Klana Resort Seremban, 6.10.2011


Taklimat: Lab Komptensi ICT , KLPT, Klana Resort Seremban, 6.10.2011

Hari ini, saya dijemput untuk memberi ceramah memperkenalkan GIS kepada semua pegawai ICT dari semua jabatan dibawah Kementerian Peruamhan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) di Klana Resort, Seremban. Seramai 25 peserta menghadiri Lab Kompetensi 4 hari dimana ceramah saya diadakan pada hari ke empat. Saya memaklumkan walaupun ceramah saya menyentuh pasal GIS, ianya tertumpu  memperkenalkan Quantum GIS dan memberi peluang untuk saya menerangkan mengapa saya menyokong  perisian GIS sumber terbuka berbanding proprietari GIS dan bagaimana kaedah ini akan memanfaat agensi awam. Selepas ceramah, saya tertanya-tanya dan ramai berpuasahati dengan ceramah saya kerana dipersembahkan secara layman. Antara soalan yang dibangkit adalah apakah perbezaan antara kedua-dua jenis perisian GIS, keperluan spesifikasi peralatan khas bagi perisian GIS dan sama ada penggunaan perisian GIS sumber terbuka dilaksanakan di jabatan saya. Slideshow yang saya guna boleh dimuat turun disini.


Talk: MHLG ICT Competency Lab, Klana Resort Seremban, 6.10.2011

Today, I was invited to give a talk introducing GIS to all the ICT officers from all departments under the Ministry of Housing and Local Government (MLHG) at the Klana Resort in Seremban. A total of 25 participants attended the 4 day ICT competency lab of which my talk ran on the third day. I told them that although my talk touch on GIS, it was intentionally bias towards introducing Quantum GIS as it would give them an better understanding why I supported open source GIS over propreitary GIS and how this it approach would benefit public agencies. After  the talk, I ask around and most were pleased with my talk especially as it was presented in a layman way. Among the questions asked were what was the difference between the two, the type of hardware specifications required for GIS use and whether the use of proprietary GIS was enforced throughout my department. My slideshow used can be downloaded here.

2 comments:

  1. Tahniah kerana berjaya mengembangkan Ilmu GIS kepada Pegawai ICT. ICT tidak sama dengan GIS tetapi kepakaran ICT juga diperlukan dalam GIS.

    ReplyDelete
  2. Ya-ya, drebar mana yang tak perlukan tukang pomen? :-D

    ReplyDelete