01/02/2013

* A Gentle Introduction to GIS


A Gentle Introduction to GIS

Mereka yang telah maju dalam GIS mungkin tak akan pandang buku ini tetapi saya telah membaca dan menghargainya kerana seperti tajuknya kata, adalah pengenalan ringkas kepada subjek yang teknikal dan pada pandangan saya adalah lebih sukar difahami berbanding dengan isu yang mendalam seperti analisis spatial. Disediakan oleh Tim Sutton, Otto Dassau dan Marcelle Sutton untuk the Office in the Primer, Eastern Cape, South Africa, mereka telah memberi kebenaran untuk terbitan ini disalin, edar dan juga ubahsuai (My!), elok kita ucapkan ribuan terima kasih kerana nak mencari rujukan yang menggunakan Quantum GIS sebagai alat GIS bukannya senang. Kini ianya oleh dibaca di Internet disini

A Gentle Introduction to GIS

Those who have advanced into GIS may not give a second look at this book but I have read and personally like it very much because like what it says, it is a gentle introduction on a technical subject which to me is a bigger hurdle than having advanced into GIS and going into spatial analysis issues. Prepared by none other than Tim Sutton, Otto Dassau and Marcelle Sutton for the Office in the Primer, Eastern Cape, South Africa, they gave permission for it to be copied, distribute and even modified (My!)  so we must say a big thank you to them because references that use Quantum GIS as the GIS tool are not many which is actually what we like don't we? Now you can read it on the web here

4 comments:

  1. assalamualaikum admin... saya seorang pelajar tahun akhir di sebuah ipta... dalam bidang sains ukur... dan saya sedang menjalankan tesis saya... berkaitan dengan web-GIs base... saya mendapat saranan dari beberapa orang pensyarah sy untuk menggunakan QGIs...saya mempunyai beberapa persoalan yang agak rumit bagi saya.... bolehkah tuan admin.. membantu saya... jika ya.. bagai mana saya ingin menghubungi tuan admin... melalui email, facebook, fon atau bagai mana??? saya tinggalkan email saya untuk maklum balas dari phak tuan.. tkd_ayub@yahoo.com.my

    ReplyDelete
  2. Geographical information systems (GIS), that is a substantial area within the much wider school self-control regarding Geoinformatics, utilizes geospatial examination in a variety of contexts, operations in addition to apps. Usage of the saying geospatial as opposed to Geographical Analysis is usually wrong. QGIS/Quantum GIS Training

    ReplyDelete