15/11/2012

How to create diagrams in layers

Step 1: activate layers
Step 2: Note the default setting of diagrams tab
Step 3: Go manipulate some of the settings
Step 4: See the output
Bagaimana hendak menyediakan carta pada lapisan

Hari ini, I meneroki kawasan yang tak pernah dimasuki...Diagrams oleh sedemikian, saya tidak mengharapkan kejayaan yang memberansangkan. Mengaktifkan satu lapisan lalu saya berpindah ke  properties dibawah Diagrams tab. Saya perhatikan default setting yang sedia ada dan terus berubah menjadi Plug, salah satu Bash Street Kids lalu mengubahsuaikan beberapa setting. Saja! Nampaknya saya berjaya mewujudkan carta pie pada lapisan tersebut cuma saya tidak berjaya menonjolkan data keluasan bagi 2 tapak industri tersebut. Apabila bilangan atrbut ditambah serta diberi warna berasingan, ianya akan menghasilkan pie yang berwarna-warni tetapi bagi cubaan ini, saya cuma ingin melihat bagaimana pie akan papar berasaskan satu atribut. Sebelum ni, saya ada berjaya menghasilkan output seperti diingini tapi tak ingat apa yang telah saya klik pada keyboard. Alamak! Kalau ada sesiapa yang dapat membantu, tolonglah ceritakan macam mana nak buat ni. Saya dapati tip dari Facebook/QGIS Malaysia yang syor sini untuk "Bar Charts with Legend".

How to create diagrams in layers

Today, I ventured into an area I hardly entered...Diagrams so I did not expect superduper results. Activating a layer, I flipped over to its properties then selected the Diagrams tab which I hardly ever do. I noticed the default setting then when over to become Plug, my favourite Bash Street kid and started manipulating some of the setting. I successfully managed to get pies up onto the thematic layer but am still figuring how to optimize the pie chart so that the area of the 2 industrial sites would appear in the pie. Adding more attributes and giving them different colours would surely make the pie more colourful though for this exercise I left that out as I just wanted to see how things would appear base on one attribute. I did managed to do it earlier in some other layer but cannot remember how I managed to do that. Oh me oh my! If anyone out there can give me a hand, I would be much obliged. I got a tip from Facebook/QGIS Malaysia which recommended here for "Bar Charts with Legend".

No comments:

Post a Comment