09/12/2012

Proprietary GIS Enemy No.1


Musuh utama GIS Berbayar

Pada asalnya, saya menyokong GIS berbayar kerana merupakan salah seorang pengguna. Bagaimana pun, sejak menjadi pengguna QGIS, sebagai kakitangan kerajaan, saya mendapati QGIS boleh membantu agensi awam yang memerlukan data GIS dalam merancang fizikal dengan berkesan akan tetapi mempunyai sumber kewangan terhad. Pernah saya berkhidmat di salah satu Majlis Daerah selama 3 tahun dan sedia maklum kebanyakkan Majlis Daerah mempunyai sumber kewangan terhad. Terdapat lebih kurang 150 pihak berkuasa tempatan di Malaysia dan 75% merupakan Majlis Daerah. Sebagai kakitangan kerajaan, saya ingin yang terbaik untuk perkhidmatan kerajaan dan sejak  2009 telah mempromosikan QGIS sebagai GIS utama bagi sektor awam. Oleh itu, tidak terkejutlah jika vendor GIS berbayar melihat saya seperti musuh ketatnya. Saya berpeluang bertemu dengan seorang perunding GIS berbayar di salah satu seminar GIS dan berkata jika situasinya terbalik, pasti akan saya mencari kelemahan-kelemahan GIS sumber terbuka kerana ianya menyulitkan keuntungan ataupun mencari niche dimana ianya dapat dieksploitasi. Pokoknya saya kakitangan kerajaan sehingga berpencen tidak lama lagi dan jika saya tidak mengambil langkah sebegitu, orang akan menyalahkan saya sebagai kakitangan kerajaan tidak beguna serta tidak mencari langkah-langkah untuk menjimatkan perbelanjaan kerajaan. Semalam, saya bertemu dengan bekas jururancang. Saya terangkan minat saya dalam OSS GIS dan berasa kekok mengenai perkara tersebut akan tetapi beliau berkata apa yang telah saya laksanakan sebagai kakitangan kerajaan adalah langkah yang baik dan betul. Tidak pernah saya berkata GIS berbayar tidak bagus. Saya cuma berkata cubalah OSS GIS dulu. Kalau ianya memenuhi kerperluan anda, alangkahnya baik di laburkan wang terhad dalam  infrastruktur ICT. Tetapi andai OSS GIS tidak memuaskan hati, pilihlah  GIS berbayar tapi suka tak suka terpaksalah sauadara keluarkan wang.

Proprietary GIS Enemy No.1

In my early days, I supported proprietary GIS since I too was a user. However, since becoming a QGIS user, as a humble government servant I found QGIS would benefit public agencies that depended on GIS data to effectively carry out physical planning yet lacked the financial resources. I too had the opportunity to work with a District Council (DC) for over 3 years and know only too well financial resource among DCs is limited. There are more than 150 local authorities throughout Malaysia and 75% of them are DCs. As a government officer, I do what is best for the government service and since 2009, I promoted QGIS as the principal GIS for the public sector. Still, I would not be surprised  proprietary GIS vendors see me as their Public Enemy No. 1. However, I have the chance to meet to a proprietary GIS consultant during a GIS seminar and explained that if I were on their side, I too would   be doing the opposite: finding flaws in Open Source GIS as it was not good for business or finding  a niche which I could exploit. But the fact  remains I am a government officer till I retire soon and if I were not doing what I am doing now, they would see me not as a good government officer trying his best to save government spending. Yesterday, I met a ex-planning officer. I explained my interest in OSS GIS and the awkward position I was in yet he too agreed as a government officer, I was doing a fine and right thing. I never said proprietary GIS is not good. I just said give OSS GIS a try, first. If it meets one's requirement why not use it and re-invest  limited funds on better ICT infrastructure. But if OSS GIS cannot meet one's requirement then acquire proprietary GIS though like it or not, it also means one has to folk out money.

4 comments:

  1. great blog and great perspective - are you on twitter???

    ReplyDelete
  2. I absolute agree

    ReplyDelete