27/12/2012

* Talk: GIS & Utility Mapping Seminar, Subang Jaya, 27.12.2012



Seminar GIS &amp Pemetaan Utiliti, Subang Jaya, 27.12.2012

Hari Jumaat, pada saat akhir, atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan, Majlis Perbandaran Subang Jaya menjemput saya membentang kertas kerja mengenai GIS pada seminar tersebut diatas. Hari ini, seramai 60+ peserta menyertainya termasuk perunding perancang bandar dan wakil dari agensi-agensi sektor awam. Saya diberi peluang membentang kertas pertama dan memandangkan lain-lain kertas memperincikan aspek pemetaan utiliti, kertas saya menumpu perhatian kepada 'Understand GIS' yang saya menggangap sesuai sebagai pengenalan dan menjangka akan terdapat juga peserta-peserta yang tidak mahir dalam GIS. Pada penghujung kertas, diperkenalkan QGIS serta perbandingan dengan perisian berbayar dimana saya menyerahkan penilaian yang mana lebih baik kepada peserta. Saya harap penyampaian kertas saya ni OK.

GIS & Utility Mapping Seminar, Subang Jaya, 27.12.2012

Last Friday, a last minute plan saw the Subang Jaya Local Authority making a call and requesting me to present a GIS paper at the above seminar because due to unforseen circumstances, another party could not make it. Today, 60+participants attended consisting of planning consultants and representatives from public agencies. I was privileged to present the first paper and because other papers were heavy touching on utility mapping, I decided to present a light paper entitled 'Understand GIS' which I thought would be a good as I anticipated there would also be participants with basic comprehension of GIS. Towards the end, I introduced QGIS and gave a brief comparison between it dan proprietary GIS leaving participants to make their own judgement which is the better. I hope I presented well.

No comments:

Post a Comment