14/11/2012

* Training: UPM Bintulu get trained in QGIS




Latihan: UPM Bintulu mendapat latihan QGIS

Saya baru saja balik dari kursus 2 hari mengajar atas permintaan, staf dari Fakulti Sains Pertainian & Makanan di Universiti Putra Malaysia (UPM) Bintulu Sarawak dalam penggunaan QGIS. Ini adalah kali kedua saya ke Bintulu dan nampaknya pekan telah berkembang ke arah hilir. Kursus dihadiri oleh seramai 11 peserta dan diadakan di Bahagian Teknologi Maklumat dari 8:00pagi -5:00ptg sejam lebih dari biasa kerana saya ingin memberi sebanyak mana yang boleh, tambah pula saya tiba dari Semenanjung Malaysia. Semua amat puashati dengan QGIS dan kagum ianya mesra pengguna membolehkannya mudah dibelajar.

Training: UPM Bintulu get trained in QGIS

I just came back from a 2 day course training staff upon the request from the Faculty of Agriculture and Food Science at Universiti Putra Malaysia (UPM) Bintulu Sarawak in the use of QGIS. This was my second visit to Bintulu and I can see the town has begun to expand into the hinterland away from the sea front. It was attended by 11 participants held at the IT Division from 8:00am-5:00pm an hour longer than usual because this was a visit all the way from Peninsular Malaysia and I wanted to deliver as much as I could within the 2 days. All were very happy with QGIS and were impressed it is user friendly making it easy to learn.

Peserta

Azham Mohammad
Boleh apply dengan precson agriculture. Pelru banyak masa untuk familiar dengan software. Berpotensi besar untuk digunapakai dimasa depan.

Mohd. Harix Raymond Abdullah
Ianya sangat berguna didialam big\dang kerja saya. Sangat mudah digunakan tapi masalah kenalah  sentaisa dipratikkan dari masa kesemasa. Boleh digunakan dimakmal pertanian parsis (untuk pengajaran bagi kursus pertanian parsis)

Manggie Rabong
Sangat menarik dan mudah untuk diaplikasikan

Sylvester Igak Anak Kana
Pembelajaran yang sangat menarik

Khalid Nawi
Terima kasih

Samsuddin Hj. Hatim
Sangat menarik dan boleh membantu saya dalam perisian GIS

Awang Marzuki
Terima kasih

Abdul Mohammad Omar
Mudah digunakan. Banyak sumber yang boleh digunapakai seperti Google Maps. Yang penting tidak perlu membeli lesen perisian GIS.

Zulkernain Zumawi
Terima kasih

Fazlizan Yaakop
Terima kasih

Hamidah Abdullah
Amat mudah digunakan dan amat sumber mudah didapati dan licence free

Seca Ganadaseca
Modul ini sangat berguna dan boleh digunakan dalambidang perhutanan.


No comments:

Post a Comment