31/08/2012

Training: QGIS training, ILKPKT, Bukit Tinggi, 29-30.8.2012

New wing

Latihan: Latihan QGIS, ILKPKT, Bukit Tinggi, 29-30.8.2012

17 peserta menghadiri sesi latihan QGIS terahkir di ILKPKT bagi tahun 2012 dan datang dari  beberapa pihak berkuasa perancang tempatan, badan berkanun dan Jabatan Perancang Bandar dan Desa Negeri. Ini boleh dikatakan OK memandangkan ianya baru selepas cuti raya. Kali ini latihan diadakan di seksyen baru yang telah direkabentukkan khas untuk latihan. Pihak Urusetia pula membawa peserta-peserta melawat Colmar Tropicale pada waktu malam pertama. Setalah pulang ke ILKPKT, beberapa peserta mengambil peluang menggunakan kemudahan gym sehingga ke jauh malam malahana ada yang hanya sedar lewat pada hari kedua bahawa terdapat bilik Karaoke paras pertama. Penyediaan makan didapati ringkas tetapi lazat. Di ucapan penutup, saya memberitahu  bahawa tidak pasti sama ada kursus ini akan dilanjutkan pada tahun hadapan kerana ada hamba Allah yang tidak senang melihat saya melaungkan masa melatih orang dalam QGIS luar pejabat. Saya rasa perkara ini hanya boleh diatasi dengan pencampuran tangan dari pihak Kementerian. 

Training: QGIS training, ILKPKT, Bukit Tinggi, 29-30.8.2012

17 participants attended the last training session at ILKPKT for 2012 who came from various local planning authorities, regional authorities and state planning departments. Is is not too bad considering it is just after the festive season. Training this time was held at a new wing specially designed for training. The Secretariat later treated the participants that night to a tour of Colmar Tropicale located in the neighbourhood. Later some participants took to the gym till the middle of the night. Some found out a little too late (time to leave) that a Karaoke room was located at the ground floor. Food was simple but  delicious. At the closing speech, I said that I do not know whether there will be any QGIS training course next year as someone is not keen on the idea of me spending time offering my services here. I would expect only Ministerial intervention can circumvent this.



Peserta

Mohd Rumiazi Ismail, MPSA
Terima kasih.

Muhmmas Asyraf Hassan, MPSA
Terima kasih.

Mohd Nazreen Amri Mohd Noor, JPBD Negeri Semnilan
QGIS amat senang untuk difahamai bagi golongan yang tak mempunyai pengetahuan mengenai bidang GIS. Diharap kursus ini dpata diperluaskan bagi mendalami lagi QGIS ini.

Mohd. Khairul Anuar Abdullah, JPBD Negeri Pahang
QGIS patut dipelajari dan digunakan pada masa akan datang. Software ini jika dipelajari dengan lebih mendalam, amat mudah berbanding MapInfo atau software GIS yang lain. Yang paling penting, software ini percuma. Masa dapat dijimatkan dengan penggunaan software ini. Ia juga patut dipelajari bukan saja Unit GIS malah unit-unit yang berkaitan.

Ali Mohd Noor, MP Klang
Lebih baik daripada MapInfo walau bagaimanapun terpulang kepada Ketua Jabatan.

Nurul Hashima Haironi MP Kajang
QGIS adalah software yang mudah difahamai dan dipelajari kerana sepanjang 2 hari mempelajarinya, ia tidak susah seperti yang disangka. Walau bagaimana pun, ia perlu didedahkan kepada semua staf supaya ia dapat diselaraskan dengan semua Jabatan/agensi. Ia juga memudahkan kerja editing data dan analisis data.

Mustafa Alias, MP Ipoh
Kursus yang menarik, perlu ditambah kursus bagi memantapkan lagi kemahiran untuk menggunakanya. Tambahan masa kurus untuk kelas advance. 

Norazmi Shah M. Redzun, MP Ipoh
Terima kasih

Suriyatun Zaidun, MP Ipoh
QGIS bagus sekali dipelajari untuk memudahkan tugasan dipejabat. Perlu diteruskan dari masa ke semasa supaya boleh dipelajari lagi untuk masa akan datang.

Norhayani Mat Jamlus, MP Ipoh
Terima kasih.

Nusyahida Md. Jani, MD Kuala Selangor
Terima Kasih

Norashida Nazri, Nazri, JPBD Negeri Perak
Sepanjang 2 hari kurus QGIS ini, didiapati QGIS mampu memudahkan lagi dan pengurusan /updataing data GIS. Kursus ini perlu lebih meluad diajar kepada semua Jabatan/ agensi yang terlibat di dalam menggunapakai GIS. Ini sekali gus mengelakkan daripada QGIS ini tak kubur begitu sahaja memandangkan hanya sebilangan pegawai didialam sesuatu Jabatan/agensi diajar QGIS.

Rohana Mohamed Kassim, MP Seberang Perai
QGIS merupakan perisian yang bagus dan lebih mesra cuma dan pemahaman memandangkan  ia agak  sukar difahamai dari segi step 

Ahmad Khairdun Wahab, PTD Cameron Highland
QGIS adalah sumber terbuka dan ianya percuma. Ianya perlu disebarkan dan digunapakai oleh Jabatan Kerajaan.

Hj. S. M. Murad Selamat, MP Alor Gajah
Amat menarik dan memudahkan dalam  sejala tapi  yang penting orang atas OK kita OK aje.

Zawahir Zakaria, Lembaga Kemajuan Pertanian KEMUBU
QGIS senang difahami dan mudah diterolehi. Diharap buat kursus pertengahan.

Mohd. Nadzan Nawi,  Lembaga Kemajuan Pertanian KEMUBU
QGIS sangat menarik daripada apa yang telah saya gunakan dalam software lain seperti MapInfo dan ArcGIS. Software QGIS lebih mudah dan senang dipelajari dan software ini boleh diidapati dengan percuma. Saya berharap tenaga pengajar dapat memberikan tunjuk ajar dalam Internet.

Subuh
Training wing

No comments:

Post a Comment