10/12/2012

* Training: KKLW gets trained in QGIS





Latihan: KKLW mendapat latihan QGIS

Hari ini merupakan hari pertama bagi latihan QGIS untuk staf Bahagian Teknologi Maklumat dari Kementerian Luar Bandar dan Wilayah di Putrajaya. Ianya dihadiri oleh seramai 9 wanita yang lebih biasa dengan perisian GIS GeoMedia di Jabatan mereka akan tetapi berminat untuk mempelajari Quantum GIS. Tempo latihan bermula meningkat apabila mereka diberi peluang hands-on dalam menyediakan lapisan thematik masing-masing. Saya kerap menekankan bahawa yang penting adalah pengguna memahai prinsip disebalik GIS dari cuma menuruti langkah penceramah kerana apabila mereka tersangkut, ianya lebih mudah untuk mengatasi kesulitan yang dihadapi. Esok akan mereka belajar bab analisis seperti penggunaan SQL dan teknik untuk menggunakan modul-modul tertentu.

Training: KKLW gets trained in QGIS

Today is the first day of QGIS training for the IT Division of the Ministry of Rural and Regional Development at Putrajaya. It was attended by a team of 9 ladies who were mainly familar with the GIS software GeoMedia installed at their department but were keenly interest to learn Quantum GIS. As the day picked up, the tempo got exiting when they were given hands-on treatment at creating their own thematic layers. I always stressed that it was more important to understand the principle behind the steps in GIS than just following the trainer because when they got stuck, it would be easier to understand how to resolve the problem. Tomorrow they will concentrate on analysis such as SQl and the technique of using certain modules.

Norhaniza Abd Rahman

Taining yang mudah difahami dan senang digunakan. Now go for Open Source, jimat duit kerajaan

Siti Norhafizah Rosli
QGIS adalah software untuk GIS yang sangat bagus memandangkan function and properties yang terdpata dalam software ini adalah setanding denagn software berbayar yang lain. Recommended.

Noor Aziyan Ahmad Shah
QGIS neruopakan satu software yang mudah digunakan dan difahmai. Function yangt erdapt didialam QGIS adalah mudah dan clear. Memudahkan pengguna untuk plot peta dan dapatkan data-data yang diperlukan.

Norwahidah Wahid
QGIS software yang bagus dan setanding dengan software berbayar yang lain. Mempunyai fungsi dan atribut yang lebih kurang sama dengan software berbayar. mempunyai banyak reference bagi sesuatu isu sebab Open Source ma...

Zurina Hussein
Software yang mudah difahami dan digunakan. Boleh dipertimbangkan untuk kegunaan di Kementerian.

Farhana Ab Alim
Best angat belajar,s eronok, rugi kalo tak cuba. SOftware mudah difahami dan mudah dipelajari. Yang penting cikgu mengajar boleh buat gurau gurau :-D

Hadina Mohd Safri
Mudah dipelajari dan difahami walaupun pertama kali menggunakan perisian QGIS.

Asiah Abdul Rahman
Nampak mudah dan senang difahamai cuma perlu lebih latihan untuk lebih mahir.

Asnita Talsis
Open Source, jimat duit, simple, user-friendly

Resemas Edayu Mat Amin
Terima kasih


6 comments:

  1. Assalamualaikum Tuan

    Don't forget to promote us, tuan

    Mapflex Solutions
    Open Source Geospatial & Mobile Solutions
    mapflex.solutions@gmail.com
    +6010 205 5276

    Jazakallahukhayran

    ReplyDelete
  2. Dear Sir,

    can QGIS read Geomedia mdb. or .gws file? How?

    Best Regards,
    LUKIP

    ReplyDelete
    Replies
    1. OGR optionally supports reading Geomedia .mdb files via ODBC which means under add vector layer, you would select database instead of file. Geomedia .mdb files have their own percularities between Windows and Linux OS so you better have a further look at http://www.gdal.org/ogr/drv_geomedia.html. I do not use Geomedia so I cannot help any much.

      Delete
    2. Dear Sir,

      thanks for your valuable input and information sharing. that help a lot. will investigate further.

      best regards,
      LUKIP

      Delete