12/09/2011

Huh? Diffcult to convert projection?


Huh? Susah ke nak convert projection?

Sebelum ni, bila sebut saja pasal projection conversion, orang akan kata tindakan ini akan menyebabkan ketetapan peta banyak lari dan prosidur untuk buat conversion adalah banyak dan leceh tetapi apabila saya buat percubaan untuk convert projection dengan menggunakan modul QGIS dibawah Data Management Tools, saya tidak nampak pulak isu-isu yang dibangkitkan dan saya rasa sedikit bingung nak appreciate apa yang telah mereka utarakan. Mungkin adanya possibility peta lari sedikit tetapi pada pandangan saya 'acceptable'. Biasanya apa jua conversion sama ada dari .mov kepada .mp3, dari .doc kepada .odt dll dari terdapat sedikit conversion error yang ramai orang fikir adalah akibat kelemahan perisian terlibat dan kalau ada perasaan prejudis pulak, akan meraka salahkan perisian yang tidak mereka biasa guna contohnya kalau si Polan sudah biasa dengan .doc, apabila conversion error terjadi kepada .odt, mereka cepat akan salahkan OpenOffice.org tetapi kalau kita tanya yang datang dari latarbelakang IT, mereka akan mengesahkan ini adalah perkara norma atau karakteristik data conversion bukan kelemahan perisian. Balik ke cerita asal, pengguna cuma perlu pilih lapisan yang ingin diconvert projectionnya dan dibawah Data Management Tools, select "export to new projection" seterusnya pilih projection yang diingini dibawah Output Spatial Reference misalnya Google Mercator. Sebab selalu malas, saya lebih suka ambil jalan shortcut dan pilih Google Mercator pada ruang kotak dibawah dan bukan mencari Google Mercator secara sistematik. Yang penting, output yang dihasilkan adalah seperti apa yang diingini. OK lah, ini bermakna lapisan asal boleh kita buang. It is that simple!

Huh? Difficult to convert projection?

Before this, when the subject of projection conversion was mentioned, people said this would cause  map inaccuracy to run wild and conversion procedure would be lengthy and messy but when I tried to convert projection using the QGIS module under Data Management Tools, I did not see any issues at all and I felt fuzzy trying to appreciate what they had said all the while. Maybe some accuracy is lost but for me 'acceptable'.  In fact, whatever conversion is made e.g. from .mov to .mp3, from .doc to .odt etc. some conversion error occurs which many thought the culprit was due to OpenOffice.org but if you ask people from the IT background, they will confirm such things are normal or characteristics of data conversion not a weakness of the software. Back to my original story, the user just needs to select the preferred layer and under Data management Tools, select "export to new projection" then select the preferred projection under Output Spatial Reference e.g. Google Mercator. Because I am usually lazy, I like to take shorcuts and select Google Mercator in the box below, not search for Google Mercator systematically. What is important is the output is what was wanted. OK , this means the original layer can now be removed. It is that simple!

13 comments:

  1. Convert projection tak susah masalah nye kene purchase 7 parameter..

    ReplyDelete
  2. convert projection mmg tak sukar cuma depend pada kita how much error yg acceptable. Sometime diff software akan bg diff error, mcm saya prnah try arcgis, cassini-old > mrt48 > cassiniGDM, ralat sekitar 100-150m, tapi bile inbetween cassini-old > mrt48 guna diff sware, then result convert plak to cassiniGDM dlm arcgis, dpt plak ralat 0.001m...

    ReplyDelete
  3. Salam Azlan Shah.

    >Sometime diff software akan bg diff error.

    Betul ke different software akan bagi different error? boleh tak anda mengesahkan soalan diatas? adakah anda pernah buat perbandingan output convert projection diantara software yang anda gunakan. And what software yang awak gunakan untuk buat perbandingan tersebut?

    ReplyDelete
  4. Salam En Fadzlan, sorry saya tak perasan reply...
    Saya pernah test sample point yg JUPEM provide utk conversion OldCassini to NewCassiniGDM.. saya test conversion guna arcGIS, mmg tak dapat jawapan yg sama dari segi result output Easting dan Northing. Saya suspect ada kekurangan pada parameter Spatial Ref Cassini di dalam ArcGIS. Then the same sample, saya convert dulu OldCassini to MRT48 guna software yg develop by UTM, then result coord MRT48 tu saya masukkan balik dlm ArcMap, then saya convert MRT48 to NewCassiniGDM using ArcMap, baru saya dapat result yg hampir dgn yg diprovide oleh JUPEM..

    Tak silap saya MacGDI pun ada buat research point to point transformation/projection using different software, result mmg dapat lain2...

    ReplyDelete
  5. Salam Azlan Shah

    Terima Kasih atas penjelasan awak. Saya telah ajukan soalan ini kepada pihak JUPEM dan mereka sedia maklum dengan perkara diatas. Cuma mereka pohon supaya membuat verifikasi parameter dengan pihak mereka sebab didalam software sediada terdapat kekurangan parameter. Untuk makluman parameter tersebut kena beli daripada pihak JUPEM.. :-)

    ReplyDelete
  6. Salam... saya ada kemusykilan berkenaan data RSO.. saya ada data shapefile dimana maklumat projection disimpan di dalam fail prj. QGIS pula menggunakan format proj4 utk menentukan spatial ref sesuatu data. Jadi sekiranya data saya hnya ada prj, bagaimana saya nak translate prj to kepada format proj4. Bagaimana step yg slalu tuan lakukan utk membaca data shapefile rso dan melaksanakan convertion rso ke wgs menggunakan qgis?

    ReplyDelete
  7. >bagaimana saya nak translate prj to kepada format proj4.
    Saya tak pernah cuba apa yang dibangkitkan so saya tak boleh jawab.

    ReplyDelete
  8. Tuan saya amat musykil la QGIS saya tiada pulak fungsi export to new projection dalam menu Data Management Tools..heran...saya guna QGIS 1.8..ke ada kat mana..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tolak QGIS:
      Q1: Bolehkah perisian GIS lain buat apa yang awak nak? Q2: Kalau boleh, kenapa tak gunanya?
      Q3: Kalau tak boleh, adakah awak mengharap QGIS boleh buat kerja conversion tu?
      Q4: Kalau QGIS tak boleh deliver, adakah QGIS perisian gulungan GIS tak best?

      Delete
  9. salam.boleh x QGIS or Arcgis convert lidar point (las format) dri WGS84 ke
    RSO tanpa ubah kelas2 yg telah diklasifikasi? Memang ada tool guna las to multipoint tp output akan jadi 1 kelas default sahaja sedangkan
    layer telah dikelaskan ikut spesifikasi..mohon pencerahan.tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf. Saya tak pernah guna fail lidar maka tak boleh komen.

      Delete